Звіт про діяльність комунальної установи «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» за 2022 рік
Звіт про діяльність комунальної установи «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» за 2022 рік
Національною радою реформ інклюзивне навчання визнано одним із основних чинників реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Україні. У 2009 році, після ратифікації Україною Конвенції ООН про права дітей з інвалідністю, в закладах освіти розпочався активний процес організації навчання дітей з особливими освітніми потребами. За останні роки українські педагоги та міжнародні експерти відзначають, що в питанні розвитку інклюзивного навчання Україна зробила потужний крок уперед. Це стало можливим завдяки прийнятому Закону про інклюзивну освіту, всі положення якого увійшли в основний Закон «Про освіту» , «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту». Впровадження міжнародних підходів до навчання дітей з особливими освітніми потребами, базується на засадах створення рівних можливостей та доступу до якісної освіти. Для вдалої реалізації цієї реформи Україна потребує кваліфікованих та професійних фахівців для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Виконання цих завдань безпосередньо залежить від ефективності діяльності інклюзивно-ресурсних центрів . Порядок утворення, основні засади діяльності, а також правовий статус ІРЦ регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12.07.2017 р. № 545 та Постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 р. № 617 «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів» , зі змінами від 21.10.2020 року №983 та від 21.07.2021 року №765.
Нагадаю, що Комунальна установа «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» створена в березні 2018 року (рішенням сесії Глибоцької районної ради від 02.03.2018 року № 4-21/18), а урочисто центр було відкрито у вересні 2018 року з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної ( професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти. У листопаді 2020 року Глибоцька районна рада вийшла зі складу засновників Глибоцького ІРЦ та передала в рівних частках 1/8 права засновника, разом із закріпленими за установою майном, з правами та обов’язками відповідно до вимог чинного законодавства: Глибоцькій селищній раді, Тарашанській сільській раді, Сучевенській сільській раді, Кам’янській сільській раді, Чагорській сільській раді, Волоцькій сільській раді, Йорданештській сільській раді, Тереблеченській сільській раді (рішення сесії Глибоцької районної ради від 17 листопада 2020 р. № 84/41/20). В серпні місяці 2021 року керівник Глибоцького ІРЦ здійснив заходи щодо державної реєстрації відповідних змін в органі державної реєстрації та офіційно зареєстрував Статут установи (нова редакція). Своєю діяльністю фахівці(консультанти) інклюзивно-ресурсного центру забезпечують виконання таких завдань:
1. Проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб.
2. Надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи.
3. Консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку.
4. Забезпечення участі педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру: у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами; у семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо.
5. Залучення (у разі потреби) педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру під час засідань психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої освіти.
6. Надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами: дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти; дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу.
7. Визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі).
8. Визначення рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти.
9. Надання консультативної та психологічної допомоги, проведення бесід з батьками (законними представниками) дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання.
10. Інформування громади про діяльність інклюзивно-ресурсного центру та взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями тощо.
11. Ведення обліку осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в АС «ІРЦ» за відповідною формою.
12. Підготовка звітної та аналітичної інформації про результати діяльності інклюзивно-ресурсного центру. Шлях до якісної організації інклюзивного навчання в закладах освіти не є простим та об’єднує в собі низку обов’язкових кроків, які необхідно реалізувати. Зокрема, для встановлення категорії особливих освітніх потреб дитина має пройти комплексне психолого-педагогічне обстеження в ІРЦ (КО розвитку дитини). Результати такого обстеження зорієнтовують фахівців інклюзивно-ресурсного центру (практичного психолога, вчителя-логопеда, вчителя-дефектолога, вчителя-реабілітолога) на визначення оптимальної для дитини освітньої траєкторії. Рекомендації щодо організації індивідуального освітнього маршруту для дитини в подальшому стануть в нагоді для команди психолого-педагогічного супроводу дитини в навчальному закладі.
Тому, комплексна оцінка (КО) має на меті виявлення особливих освітніх потреб та визначення освітнього маршруту дитини. Основними завданнями КО є: - розробка рекомендацій з організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дитині; - розробка рекомендацій для адміністрації закладу освіти, педагогічних працівників, батьків або законних представників дитини.
Підставою для проведення КО є заява батьків. Висновок комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини має рекомендаційний характер. Без згоди батьків відкрити інклюзивний клас (групу) не можна. Відповідно до ст. 55 Закону України "Про освіту" , батьки дитини мають право обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми освіти відповідного рівня. Згідно зі ст. 20 Закону України "Про освіту" у разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків до закладу освіти інклюзивна група або клас утворюється в обов'язковому порядку. З метою підвищення ефективності діяльності інклюзивно-ресурсного центру, застосування єдиних підходів до комплексної оцінки розвитку дітей та ведення електронного реєстру дітей з ООП впроваджено автоматизовану систему ІРЦ («АС ІРЦ»). Завдяки налагодженню роботи автоматизованої системи ІРЦ батьки мають змогу подавати заяви на проведення КО дистанційно на портал : https:ircenter.gov.ua/. АС ІРЦ полегшує також роботу закладів освіти, адже вони мають змогу в електронному варіанті складати індивідуальну програму розвитку для дитини з ООП, використовуючи висновки, попередньо сформовані фахівцями ІРЦ, з якими також можна ознайомитись на даному порталі. Автоматизована система ІРЦ забезпечує створення єдиного інформаційного середовища у сфері інклюзивної освіти .
Станом на грудень 2022 року Глибоцький ІРЦ надав більше ніж 600 консультацій для осіб з ООП, батьків, педагогів з різних питань реалізації інклюзивної освіти 8 територіальним громадам Глибоччини. Всього в Глибоцькому ІРЦ 308 дітей пройшли КО з яких 238 перебувають на обліку в ІРЦ. В 2022 році 80 дітям було проведено КО розвитку дитини та видано висновки з детальним описом компетенцій дитини, її сильних сторін, рекомендованою навчальною та корекційною програмами (в тому числі 5 дітей було обстежено за психодіагностичними методиками WISC-IV, Leiter -3. Conners-3, CASD). Заяви від батьків поступають протягом всього року. До кінця 2022 року заплановано ще 8 КО, згідно поданих заяв.
В 25 закладах освіти 8 територіальних громад створено 5 інклюзивних груп (навчаються 11 дітей) та 45 інклюзивних класів (навчаються 50 дітей). Всього на інклюзивній формі навчається 57 дітей з особливими освітніми потребами. Працює 55 асистентів вчителів і 6 асистентів вихователів.
З метою забезпечення ефективності освітнього процесу дітей з ООП, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання створені команди психолого-педагогічного супроводу дітей в кожному навчальному закладі з інклюзивною формою навчання.
Завданням ІРЦ під час організації інклюзивного навчання в закладах освіти було: - ознайомити учасників команд супроводу з особливими освітніми потребами дитини; - консультувати та брати участь у підготовці індивідуальної програми розвитку дитини (ІПР); - здійснювати поточний (за потребою) і кінцевий (двічі на рік) моніторинг з метою визначення динаміки її розвитку та необхідності коригування напрямів, умов, змісту надання освітніх послуг, відповідно до ІПР. Фахівцями (консультантами) Глибоцького ІРЦ надано методичну допомогу командам психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП у закладах загальної середньої та дошкільної освіти в грудні 2022р. при складанні індивідуальної програми розвитку дитини. Надалі планується відвідувати заклади для визначення динаміки розвитку дітей з ООП.
Однією з важливих функцій ІРЦ є проведення корекційно-розвиткових занять. Дані послуги надаються дітям, які навчаються в інклюзивних класах, інклюзивних дошкільних групах а також дітям, які потребують логопедичної допомоги та допомоги психолога і перебувають на обліку в ІРЦ. Корекційно-розвиткові заняття спрямовані на розвиток когнітивної сфери, емоційно-вольової, мовленнєвого та фізичного розвитку, соціальну адаптацію. Як показує досвід трьох років роботи, діти, яким вчасно була надана психолого-педагогічна допомога у дошкільному віці (з 3 років), успішно зараз продовжують навчання у закладах загальної середньої освіти. Проблемою є те, що батьки (опікуни) дітей із запізненням звертаються до ІРЦ, переважно у віці 5-6 років. Дуже важливим при проведенні корекційно-розвиткових занять є "раннє втручання", перевагами якого є: - кращі компенсаторні можливості організму; - збільшений час підготувати дитину до школи ; - змога уникнути більш складних порушень. Для надання якісних корекційно-розвиткових послуг ІРЦ повинен мати спеціально оснащені приміщення для проведення індивідуальних та групових занять: вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда, практичного психолога, вчителя-реабілітолога. Маючи непогану матеріальну базу, зібрану за 3 роки функціонуванння ІРЦ, все ж є потреба у придбанні оснащення для створення сенсорної кімнати, такої необхідної для роботи з дітьми з розладами аутистичного спектру, гіперактивністю, порушенням дефіциту уваги (РДУГ), інтелектуальними порушеннями. Комунальну установу «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» відвідує 35 дітей 8 територіальних громад з різними порушеннями, яким надаються корекційно-ровиткові та психолого-педагогічні послуги фахівцями ІРЦ. Загальна кількість наданих корекційно-розвиткових та психолого-педагогічніих послуг фахівцями (консультантами) Глибоцького ІРЦ в 2022 році становить 1623 корекційно-розвиткових занять з 35-ма дітьми з ООП. Важливою є методична підтримка інклюзивного навчання та інформаційно-просвітницька діяльність.
Проте корективи, внесені подіями цього року в зв’язку з COVID-19 змусили нас змінити організацію та форми методичної та консультативної роботи. Проводимо навчання педагогів та надаємо інформацію, використовуючи інтернет сервіси, електронні скриньки, створюючи групи у VIBER, на своїй сторінці у FASEBOOK. Також протягом 2022 року Комунальною установою «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» було проведено ряд навчальних семінарів та презентацій на такі теми: «Робота фахівців ІРЦ з ВПО». «Інклюзивна освіта: сутність, завдання та принципи. Нормативно-правові засади». «Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами: завдання, склад, функції членів команди та взаємодія з ІРЦ». «Роль асистента вчителя в діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП». «Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини фахівцями ІРЦ та оформлення висновку. Індивідуальна програма розвитку дитини як документ реалізації індивідуальної освітньої траєкторії». «Асистент вчителя як учасник освітнього процесу: основного завдання , обов’язки та функції. Планування роботи асистента вчителя, оптимізація діяльності з ведення документації». «Спільне викладання як запорука успішної взаємодії вчителя та асистента вчителя. Асистент дитини як відповідальний за соціальний супровід дитини. Батьки дитини з особливими освітніми потребами як активні учасники освітнього процесу». «Рекомендації щодо організації навчання осіб з ООП у ЗЗСО та ЗДО та осіб ВПО». «Перелік засобів корекції. Особливості застосування та використання». «Соціалізація дитини з інтелектуальними порушеннями». Дуже важливим аспектом є співпраця з батьками : надання психологічної та консультативної допомоги, залучення до освітнього процесу, культурно-масових заходів, майстер-класів. У зв’язку з пандемією та поширенням інфекції CОVID-19 та військовим станом в нашій країні співпраця з батьками стала дуже тісною та плідною, вони стали нашими помічниками при проведенні дистанційних занять, охоче виконують рекомендації фахівців щодо корекції, навчання, участі у виставках та конкурсах.
В цей важкий для кожного період кожен фахівець ІРЦ склав програму «Професійного розвитку». Програма включала опрацювання фахової літератури, перегляд вебінарів від різних видавництв (Видавництва «На урок», видавництва «DyvoGra», «Всеосвіта» та інші), а також проходження дистанційних курсів відповідної кваліфікації. Сучасна педагогічна діяльність вимагає від фахівця ІРЦ уміння працювати з інтернет-ресурсами, проводити дистанційно корекційно-розвиткові заняття, відеонаради, конференції, використовуючи платформу «GoogleMeet», «ZOOM» та ін. За час карантину фахівці опанували нові методи та форми роботи, які за потреби будуть використані під час дистанційного навчання. Фахове забезпечення та фінансування КУ «Глибоцький ІРЦ». Протягом 2022 року в зв’язку з завершенням іншого етапу Проєкту міжнародної технічної допомоги «Транскордонна освітня співпраця між Ботошанським повітом (Румунія) та Глибоцьким районом (Україна)», в Глибоцькому інклюзивно-ресурсному центрі відбулися зустрічі за участю керівників з моніторингу та реалізації проєктів від Сучавського регіонального бюро з питань транскордонного співробітництва Раду Гуржуй та Богдана Танаса, проект-менеджера Проєкту (Ботошани) Ліліани Козмолеану, українських менеджерів Проєкту Марії Будей та Тетяни Ковальчук, директора Глибоцького ІРЦ Анастасії Величко, ініціатора проєкту. Ознайомившись з проведеною роботою, представники Сучавського регіонального бюро з питань транскордонного співробітництва високо оцінили працю керівництва центру та менеджерів Проєкту за швидкі темпи та якість проведення робіт, а також за професійний підхід до економії коштів бюджету. Напередодні, в інклюзивно-ресурсному центрі, проведено аудит діяльності закладу, який також в свою чергу показав високий рівень та професійність керівництва ІРЦ у веденні своєї освітньої діяльності. Метою даного Проєкту було вдосконалення системи надання освітніх послуг та забезпечення необхідних умов для дітей та молоді з особливими освітніми потребами та покращення функціонування двох спеціальних освітніх закладів у Ботошанському повіті Румунії та Інклюзивно-ресурсному центрі селища Глибока. Бюджет Проєкту української сторони склав – 100 325,00 євро (у т.ч. грант ЄС – 90 275 євро, співфінансування реципієнтів – 10 050 євро). Завдяки Проєкту, в закладі проведено капітальний ремонт приміщення, облаштовано прилеглу територію, а для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, кабінети центру оснащено: - спеціалізованим спортивним інвентарем (реабілітаційні бруси, скелелазіння, реабілітаційні тренажери для ніг, обладнання для розвитку вестибулярного апарату, тактильна доріжка, крісло-балансир, м’які мати тощо) - дидактичними матеріалами (набори настільних ігор для розвитку логіки та творчості, демонстративні магнітні набори) - мультимедійним обладнанням (проектор, інтерактивні сенсори, екран з жорстким покриттям, інтерактивна LSD-панель тощо) - комп’ютерним обладнання (персональні комп’ютери, ноутбуки, планшети, принтер та ламінатор) - меблями та обладнанням для навчальних кабінетів та кабінетів логопеда, психолога, дефектолога, директора тощо.
На сьогодні в інклюзивно-ресурсному центрі працює 7 фахівців (консультантів): директор, вчитель-логопед, практичний психолог- 3, вчитель-реабілітолог, олігофренопедагог та 2 обслуговуючого персоналу (прибиральниця службових приміщень та оператор котельні, вакансія – 0.5 ставки медичного працівника). Відкриті вакансії фахівців (консультантів), а саме: вчителя-логопеда, тифлопедагога та сурдопедагога. В вересні місяці 2022 року КУ «Глибоцький ІРЦ» святкувала четверту річницю з дня свого заснування. За такий невеликий період часу наш заклад пройшов не завжди легкий та непростий шлях до сьогодення, до теперішніх створених належних умов для надання повноцінної та кваліфікованої допомоги особливим діткам. Тому цей визначний день відсвяткували разом з нашими вихованцями, які були головними героями свята, що своєю щирістю подарували радість усім присутнім, ми побачили ті радісні дитячі посмішки, їхні щирі позитивні емоції, які подарували чудовий настрій на цілий день. Це і є для нас надалі потужним стимулом, щоб прагнути робити щасливими особливих діток і в міру можливостей їм допомагати, а також прагнути удосконалюватись, підвищувати свою компетентність. На закінчення, дозвольте подякувати всім, хто причетний до спільної діяльності нашого центру, хто не байдуже ставиться до проблем та викликів інклюзивної освіти та розуміє важливість та своєчасність корекційної допомоги дітям з ООП.
Директор комунальної установи Анастасія ВЕЛИЧКО «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр»