A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр

Звіт про діяльність комунальної установи «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» за 2023 рік

Звіт про діяльність комунальної установи «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» за 2023 рік

  Національною радою реформ  інклюзивне навчання визнано одним із основних чинників реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Україні. У 2009 році, після ратифікації Україною Конвенції ООН про права дітей з інвалідністю, в закладах освіти розпочався активний процес організації навчання дітей з особливими освітніми потребами. За останні роки українські педагоги та міжнародні експерти відзначають, що в питанні   розвитку інклюзивного навчання Україна зробила потужний крок уперед. Це стало можливим завдяки прийнятому Закону про інклюзивну освіту, всі положення якого увійшли в основний Закон «Про освіту» , «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту». Впровадження  міжнародних підходів  до навчання дітей з особливими освітніми потребами,   базується на засадах створення рівних можливостей та доступу до якісної освіти. Для вдалої реалізації цієї реформи Україна потребує кваліфікованих та професійних фахівців для роботи  з дітьми з особливими освітніми потребами. Виконання цих завдань безпосередньо залежить від ефективності діяльності інклюзивно-ресурсних центрів . Порядок утворення, основні засади діяльності, а також правовий статус ІРЦ регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12.07.2017 р. № 545 та Постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 р. № 617 «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів» , зі змінами від 21.10.2020 року №983 та від 21.07.2021 року №765.

          Нагадаю, що Комунальна установа «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» створена в березні 2018 року (рішенням сесії Глибоцької районної ради від 02.03.2018 року № 4-21/18), а урочисто центр було відкрито у вересні 2018 року з метою  забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної ( професійно-технічної) освіти  та інших закладах освіти. У листопаді 2020 року Глибоцька районна рада вийшла зі складу засновників Глибоцького ІРЦ та передала в рівних частках 1/8 права засновника, разом із закріпленими за установою майном, з правами та обов’язками відповідно до вимог чинного законодавства: Глибоцькій селищній раді, Тарашанській сільській раді, Сучевенській сільській раді, Кам’янській сільській раді, Чагорській сільській раді, Волоцькій сільській раді, Йорданештській сільській раді, Тереблеченській сільській раді (рішення сесії Глибоцької районної ради від 17 листопада 2020 р. № 84/41/20). В серпні місяці 2021 року керівник Глибоцького ІРЦ здійснив заходи щодо державної реєстрації відповідних змін в органі державної реєстрації та офіційно зареєстрував Статут установи (нова редакція). На сьогодні в інклюзивно-ресурсному центрі працює 1 керівник та 7 фахівців (консультантів): директор, вчитель-логопед - 2, практичний психолог- 3, вчитель-реабілітолог, олігофренопедагог та обслуговуючий персонал (прибиральниця службових приміщень -1, оператор котельні – 1 , медичний працівник – 1(сумісник)). Відкриті вакансії фахівців (консультантів), а саме: тифлопедагога та сурдопедагога.

Своєю діяльністю фахівці(консультанти) інклюзивно-ресурсного центру забезпечують виконання таких завдань:

1. Проведення комплексної  оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб.

2. Надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи. 3. Консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку.

4. Забезпечення участі педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру: у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами; у семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо.

5. Залучення (у разі потреби) педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру під час засідань психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої освіти.

6. Надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами: дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти; дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу.

7. Визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі)

8. Визначення рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти

9. Надання консультативної та  психологічної допомоги, проведення бесід з батьками (законними представниками) дітей з особливими освітніми потребами у  формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання.

10. Інформування громади про діяльність інклюзивно-ресурсного центру та взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями тощо.

11. Ведення обліку осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в АС «ІРЦ» за відповідною формою.

12. Підготовка звітної та аналітичної інформації про результати діяльності інклюзивно-ресурсного центру.    Шлях до якісної організації інклюзивного навчання в закладах освіти не є простим та об’єднує в собі низку обов’язкових кроків, які необхідно реалізувати. Зокрема, для встановлення категорії особливих освітніх потреб дитина має пройти комплексне психолого-педагогічне обстеження в ІРЦ (КО розвитку дитини). Результати такого обстеження зорієнтують фахівців інклюзивно-ресурсного центру (практичного психолога, вчителя-логопеда, вчителя-дефектолога, вчителя-реабілітолога) на визначення оптимальної для дитини освітньої траєкторії. Рекомендації щодо організації індивідуального освітнього маршруту для дитини в подальшому стануть в нагоді для команди психолого-педагогічного супроводу дитини в навчальному закладі.

      Тому, комплексна оцінка (КО) має на меті виявлення особливих освітніх потреб та визначення освітнього маршруту дитини. Основними завданнями КО є: - розробка рекомендацій з організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дитині; - розробка рекомендацій для адміністрації закладу освіти, педагогічних працівників, батьків або законних представників дитини.

          Підставою для проведення КО є заява батьків.   Висновок комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини   має рекомендаційний характер. Без згоди батьків відкрити інклюзивний клас (групу)  не можна. Відповідно до ст. 55 Закону України "Про освіту" , батьки дитини мають право обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми освіти відповідного рівня. Згідно зі ст. 20 Закону України "Про освіту"  у разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків до закладу освіти інклюзивна група або клас утворюється в обов'язковому порядку.

     З метою підвищення ефективності діяльності інклюзивно-ресурсного центру, застосування єдиних підходів до комплексної оцінки розвитку дітей та ведення електронного реєстру дітей з ООП впроваджено автоматизовану систему ІРЦ («АС ІРЦ»). Завдяки налагодженню роботи  автоматизованої системи ІРЦ батьки мають змогу подавати заяви на проведення КО дистанційно на портал : https:ircenter.gov.ua/.  АС ІРЦ полегшує також роботу закладів освіти, адже вони  мають змогу в електронному варіанті складати індивідуальну програму розвитку для дитини з ООП, використовуючи висновки, попередньо сформовані фахівцями ІРЦ, з якими також можна ознайомитись на даному порталі.  Автоматизована система ІРЦ забезпечує створення єдиного інформаційного середовища у сфері інклюзивної освіти .

           Станом на грудень 2023 року  Глибоцький ІРЦ надав  більше ніж 500 консультацій для осіб  з ООП, батьків, педагогів з різних питань реалізації інклюзивної освіти 8 територіальним громадам Глибоччини.

  Всього в Глибоцькому ІРЦ 404 дітей пройшли КО з яких 279 перебувають на обліку в ІРЦ. В 2023 році 50 дітям було проведено  КО розвитку дитини та видано висновки з детальним описом компетенцій дитини, її сильних сторін, рекомендованою навчальною та корекційною програмами (в тому числі 4 дитини було обстежено за психодіагностичними методиками WISC-IV, Leiter -3. Conners-3, CASD). Заяви від батьків поступають протягом всього року. До кінця 2022 року заплановано ще 8 КО, згідно поданих заяв.

   В 32 закладах освіти  8 територіальних громад створено 10 інклюзивних груп (навчаються 29 дітей) та 63 інклюзивних класів (навчаються 73 дітей). Всього на інклюзивній формі  навчається 102 дітей з особливими освітніми потребами. Працює 79 асистентів вчителів і 15 асистентів вихователів.

     З метою забезпечення ефективності освітнього процесу дітей з ООП, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання  створені команди психолого-педагогічного супроводу дітей в кожному навчальному закладі з інклюзивною формою навчання, в які включені фахівці(консультанти) КУ «Глибоцький ІРЦ».

     Завданням  ІРЦ під час організації інклюзивного навчання в закладах освіти  було: - ознайомити учасників команд супроводу з особливими освітніми потребами дитини; - консультувати та брати участь у підготовці індивідуальної програми розвитку дитини (ІПР); - здійснювати  поточний (за потребою) і кінцевий (двічі на рік) моніторинг  з метою визначення динаміки її розвитку та необхідності коригування напрямів, умов, змісту надання освітніх послуг, відповідно до ІПР. Фахівцями (консультантами) Глибоцького ІРЦ надано методичну допомогу командам психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП у всіх закладах загальної середньої та дошкільної освіти протягом 2023р. у всіх ТГ Глибоччини при складанні індивідуальної програми розвитку дитини. Надалі планується відвідувати заклади для визначення динаміки розвитку дітей з ООП.

       Однією з важливих  функцій ІРЦ є проведення корекційно-розвиткових занять. Дані послуги надаються дітям, які навчаються в інклюзивних класах, інклюзивних дошкільних групах а також дітям, які потребують логопедичної допомоги та допомоги психолога і перебувають на обліку в ІРЦ. 

   Корекційно-розвиткові заняття спрямовані на розвиток когнітивної сфери, емоційно-вольової, мовленнєвого  та фізичного розвитку, соціальну адаптацію. Як показує досвід  трьох років роботи, діти, яким вчасно була надана психолого-педагогічна допомога у дошкільному віці (з 3 років), успішно зараз продовжують навчання у  закладах загальної середньої освіти.  Проблемою  є те,  що батьки (опікуни) дітей із запізненням звертаються до ІРЦ, переважно у віці 5-6 років. Дуже важливим при проведенні корекційно-розвиткових занять є "раннє втручання", перевагами якого є: - кращі компенсаторні можливості організму; - збільшений час підготувати дитину до школи ;  - змога уникнути більш складних порушень.

    Для надання якісних корекційно-розвиткових послуг ІРЦ повинен мати спеціально оснащені приміщення  для проведення індивідуальних та групових занять: вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда, практичного психолога, вчителя-реабілітолога.  Комунальну установу «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» відвідує 29 дітей 8 територіальних громад з різними порушеннями, яким надаються корекційно-ровиткові та психолого-педагогічні послуги фахівцями ІРЦ. 

    Загальна кількість наданих корекційно-розвиткових та психолого-педагогічніих послуг фахівцями (консультантами) Глибоцького ІРЦ в 2023 році становить 2055 корекційно-розвиткових занять з 29-ма дітьми з ООП. Важливою є методична підтримка інклюзивного навчання та інформаційно-просвітницька діяльність. Основними формами методично-просвітницької роботи з закладами освіти були:

- інструктивно-методичні наради (4 – для керівників ЗЗСО, 2 – для керівників ЗДО);

- участь директора ІРЦ у нарадах при управлінні освіти;

- семінари для різних категорій педагогічних працівників (4);

- методичні об’єднання (для асистетів учителів – 2);

- на запит ЦРПП та керівників методичних об’єднань – 6);

- групові консультації в Центрі та у закладах освіти (на запит) – 16;

- участь в засіданнях команд психолого-педагогічного супроводу закладів загальної середньої та дошкільної освіти – 89;

- індивідуальні консультації з педагогічними працівниками та консультації у міні-групах (щоденно). Питання, які розглядались на методично-просвітницьких заходах:

- «Алгоритм організації інклюзивного навчання в закладі освіти»;

- «Індивідуальна програма розвитку: від складання до реалізації»;

- «SMART-цілі в індивідуальній програмі розвитку»;

- «Організація роботи команди психолого-педагогічного супроводу»;

- «Моніторинг індивідуальних програм розвитку дітей на інклюзивному навчанні»;

- «Співпраця з батьками/іншими представниками осіб на інклюзивному навчанні»;

- «Особливості організації інклюзивного навчання в умовах воєнного стану».

          Проте корективи, внесені подіями цього року в зв’язку з військовим станом в нашій країні змусили нас змінити організацію та форми методичної та консультативної роботи. Проводимо  навчання педагогів та надаємо інформацію, використовуючи інтернет сервіси, електронні скриньки, створюючи групи у VIBER, на своїй сторінці у FASEBOOK.

Також протягом 2023 року  Комунальною установою «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр» було проведено ряд навчальних семінарів та презентацій на такі теми: «Виступ перед педагогічними працівниками «Унаочнення навчальних матеріалів для учнів з інтелектуальними труднощами»». Круглий стіл з батьками: «Ефективна взаємодія». Виступ на тему: «Готовність дітей дошкільного віку до навчання в школі. Страхи та переживання дітей перед школою. Важливі поради». Педагогічний коучинг «Модифікація загальноосвітніх навчальних програм для дітей з ООП». Круглий стіл з батьками: «Важкі порушення мовлення та необхідність систематичної роботи з логопедом». «Інклюзивна освіта: сутність, завдання та принципи. Нормативно-правові засади». «Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами: завдання, склад, функції членів команди та взаємодія з ІРЦ». «Роль асистента вчителя в діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП». «Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини фахівцями ІРЦ та оформлення висновку. Індивідуальна програма розвитку дитини як документ реалізації індивідуальної освітньої траєкторії». «Асистент вчителя як учасник освітнього процесу: основного завдання , обов’язки та функції. Планування роботи асистента вчителя, оптимізація діяльності з ведення документації». «Спільне викладання як запорука успішної взаємодії вчителя та асистента вчителя. Асистент дитини як відповідальний за соціальний супровід дитини. Батьки дитини з особливими освітніми потребами як активні учасники освітнього процесу».  «Рекомендації щодо організації навчання осіб з ООП у ЗЗСО та ЗДО та ВПО». «Перелік засобів корекції.  Особливості застосування та використання». «Соціалізація дитини з інтелектуальними порушеннями». Дуже важливим аспектом є співпраця з батьками : надання психологічної та консультативної допомоги, залучення до освітнього процесу, культурно-масових заходів, майстер-класів.  У зв’язку з подіями в нашій країні співпраця з батьками стала дуже тісною та плідною, вони стали нашими помічниками при проведенні дистанційних занять, охоче виконують рекомендації фахівців щодо корекції, навчання, участі у виставках та конкурсах. Зміст та організація діяльності установи освіти в умовах воєнного стану. В зв’язку з продовженням воєнного стану в державі, бойовими діями на її території та виникненням обставин, що становить загрозу життю та здоров’ю мирних громадян, діяльність установи планувалась та забезпечувалась з урахуванням безпекової ситуації в Глибоцькій територіальній громаді, так як центр знаходиться саме в цій громаді. Також, відповідно до Постанови КМУ від 30.08.2022 року № 979 «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр» працівниками Глибоцького інклюзивно-ресурсного центру виконувались додаткові завдання, зокрема: проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікаційного супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які були вимушені змінити своє місце проживання (перебування); надання додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг особам, які зараховані в інклюзивні групи (класи), та не отримували цих послуг за місцем навчання та /або які навчалися дистанційно і не отримували таких послуг внаслідок особливостей психофізичного розвитку; надання інформації батькам (іншим законним представникам) особи з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги; консультування щодо надання підтримки в освітньому процесі для дітей, які зазнали психологічної травми; психологічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами та членів їхніх родин. Співпраця з батьками/іншими представниками дітей з ООП. З метою поглиблення знань про особливості розвитку дитини з ООП, можливості здобуття освіти, надання психологічної підтримки Центром проводилась робота з батьками та іншими представниками дітей з особливими освітніми потребами. Протягом року надавались щоденні індивідуальні консультації, організовувались щотижневі консультації за запитом у мінігрупах. Актуальними питаннями, що найбільше турбують батьків, з огляду на воєнний стан у державі, є: - можливість отримувати освітні та корекційно-розвиткові послуги; - втрата навичок дітьми через стресові фактори, пов’язані з війною; - психологічний стан батьків дітей з особливими освітніми потребами; - роль батьків у організації інклюзивного навчання. Ці та інші питання розглядались на засіданнях «Батьківського клубу» (протягом 2023 року відбулось 8 зустрічей). Цікавою та корисною формою роботи була серія тренінгових занять «Позитивне батьківство», проведена фахівцями(консультантами) практичними психологами на базі інклюзивно-ресурсного центру. Протягом вересня-грудня 2023 року відбулось 10 зустрічей. Особливо корисним є те, що батьки під час таких заходів мають змогу обговорити проблеми, пов’язані з вихованням дітей з особливими освітнім потребами, отримати фахову допомогу та поділитись історіями успіху.  Фахове забезпечення та фінансування КУ «Глибоцький ІРЦ» Протягом 2023 року в зв’язку з завершенням Проєкту міжнародної технічної допомоги «Транскордонна освітня співпраця між Ботошанським повітом (Румунія) та Глибоцьким районом (Україна)», в Глибоцькому інклюзивно-ресурсному центрі відбулася зустрічі керівників з моніторингу та реалізації проєктів від Сучавського регіонального бюро з питань транскордонного співробітництва Раду Гуржуй та Богдана Танаса, проект-менеджера Проєкту (Ботошани) Ліліани Козмолеану, українських менеджерів Проєкту Марії Будей та Тетяни Ковальчук, директора Глибоцького ІРЦ Анастасії Величко. Ознайомившись з проведеною роботою, представники Сучавського регіонального бюро з питань транскордонного співробітництва високо оцінили працю керівництва центру та менеджерів Проєкту за швидкі темпи та якість проведення робіт, а також за професійний підхід до економії коштів бюджету. Напередодні, в інклюзивно-ресурсному центрі, проведено аудит діяльності закладу, який також в свою чергу показав високий рівень та професійність керівництва ІРЦ у веденні своєї освітньої діяльності. Метою даного Проєкту є вдосконалення системи надання освітніх послуг та забезпечення необхідних умов для дітей та молоді з особливими освітніми потребами та покращення функціонування двох спеціальних освітніх закладів у Ботошанському повіті Румунії та Інклюзивно-ресурсному центрі селища Глибока. Бюджет Проєкту української сторони склав – 100 325,00 євро (у т.ч. грант ЄС – 90 275 євро, співфінансування реципієнтів – 10 050 євро). Завдяки Проєкту, в закладі проведено капітальний ремонт приміщення, облаштовано прилеглу територію, а для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, кабінети центру оснащено: - спеціалізованим спортивним інвентарем (реабілітаційні бруси, скелелазіння, реабілітаційні тренажери для ніг, обладнання для розвитку вестибулярного апарату, тактильна доріжка, крісло-балансир, м’які мати тощо) - дидактичними матеріалами (набори настільних ігор для розвитку логіки та творчості, демонстративні магнітні набори) - мультимедійним обладнанням (проектор, інтерактивні сенсори, екран з жорстким покриттям, інтерактивна LSD-панель тощо) - комп’ютерним обладнання (персональні комп’ютери, ноутбуки, планшети, принтер та ламінатор) - меблями та обладнанням для навчальних кабінетів та кабінетів логопеда, психолога, дефектолога, директора тощо.           Пріоритетні завдання на 2024 рік. Враховуючи викладене вище, КУ «Глибоцький ІРЦ» визначено пріоритетні завданні на 2024 рік: запобігання емоційному вигоранню працівників установи та учасників освітнього процесу, задіяних в організації інклюзивного навчання; вдосконалення професійної компетентності педагогів щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами; психолого-педагогічний супровід батьків дітей з особливими освітніми потребами; робота з адміністраціями закладів освіти щодо вчасної та якісної підготовки умов до впровадження інклюзивного навчання. 

  Директор комунальної установи                                     Анастасія ВЕЛИЧКО «Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр»

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора