A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Глибоцький інклюзивно-ресурсний центр

Реабілітолог

Фізична реабілітація – це застосування з лікувальною і профілактичною метою фізичних вправ і природних факторів у комплексному процесі відновлення здоров'я, фізичного стану та працездатності дітей

⇒ доступність 
⇒ систиматичність 
⇒ послідовність
⇒ поступовне збільшення навантаження 
⇒ емоційність

 

Завдання фізичної реабілітації:

►зміцнення та охорона здоров’я дітей;

► формування необхідних навичок і умінь дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей;  виховання прагнення до здорового способу життя;

►створення умов, за яких реалізуються потреби дітей у русі;

► розвиток фізичних якостей;

►забезпечення психічного та фізичного благополуччя

Профілактика плоскостопості

     У профілактику плоскостопості входить і носіння правильно підібраного взуття: з каблучком 5-8 мм, пружною устілкою, міцним задником. Тапочки і кеди з плоскою підошвою сприяють плоскостопості. Попереджати плоскостопість треба з раннього дитинства. Для цього 2-3 рази на день пропонуйте дітям спеціальні вправи для стоп. Дуже корисна ходьба босоніж по землі, піску, плоскому камінню, воді, по корінню дерев, лазіння босоніж по шведській стінці.

 

Вправи для профілактики плоскостопості

Вправа № 1 Сидячи на стільчику, дитина катає по черзі одною і іншою ногою маленький м'ячик по підлозі протягом 2 - 5 хвилин. Добре буде, якщо на м'ячику є невеликі м'які шипи. Вони прекрасно масажують м'язи стопи.

Вправа № 2 Корисним буде для дитини підйом вгору на носочках. Для цього можна в кімнаті влаштувати імпровізований схил. На маленьку табуретку покласти пружний шматок дошки шириною близько 30 см і довжиною 1,5 м. Притримуючи дошку, дати можливість походити по ній малюкові хвилин 5. Поступово збільшувати час вправи до 15 хвилин.

Вправа № 3 Біля стільчика на підлогу поставити гімнастичну палицю. Нехай дитина стане ніжками на неї і, дотримуючись за спинку стільця, присідає 5 - 10 разів.

Вправа № 4 На підлогу поставити гімнастичну палицю. Ходити по ній в одну й іншу сторону по 15 разів. Руки при цьому тримати слід піднятими, це врівноважує руху малюка.

Вправа № 5 Протягом 1 - 3 хвилин ходити по колу, стаючи на носочки. При цьому руки слід тримати на поясі. Ноги повинні бути прямими, при кроці їх не згинати.

Вправа № 6 Протягом 5 хвилин дитина ходить по колу, при цьому спиратися він повинен на зовнішні сторони стоп. Така хода нагадує ходу ведмедя. Напевно маляті буде цікаво побути клишоногим ведмедиком протягом декількох хвилин.

 

Чинники порушення постави

Набуті порушення постави у дітей зумовлені такими чинниками:

o нераціональне харчування;

o недостатній рівень загальної рухової активності дітей та відсутність у сучасному способі життя навантажень;

o неврахування спеціальних фізичних вправ для профілактичного зміцнення хребта і корсетних м'язів при організації фізичного тренування дитини вдома й у дитячому садку;

o сидіння дитини у травмонебезпечному пасивному положенні понад 10-20 хвилин;

o дитячі пустощі, що можуть стати причиною травм: стрибки з висоти, що перевищує зріст дитини, стрибки з приземленням на одну ногу, значні прогини хребта, піднімання дітьми одне одного, піднімання важких речей.

Пам’ятка щодо діагностики порушень постави

Дуже важливо уважно стежити за поставою вашої дитини, щоб завчасно попередити будь-які відхилення. Порушення постави ви можете визначити самостійно в домашніх умовах (дитина має бути в трусиках, босоніж; освітлення у приміщенні має бути достатнім, огляд слід робити з відстані 3-4 метрів), оглянувши дитину в декількох позиціях.

Позиція № 1. Дитина стоїть прямо з опущеними руками вздовж тулуба спиною до вас. Ознаки здорової постави: o плечі дитини – на одному рівні; o кути лопаток – симетричні; o лінії овалів тіла (шиї, талії, грудної клітки) – симетричні; o тазові кістки сідничні складки – на одному рівні; o хребет – рівний.

Позиція № 2. Дитина повільно нахиляє голову і поступово згинається, опускаючи руки до підлоги. Ознаки здорової постави: o симетрія тіла під час нахилів не порушується; o ділянки спини з посиленою або ослабленою мускулатурою – відсутні; o відрізки між виступами хребта – однакові; o викривлення хребта вліво чи вправо – відсутні.

Позиція № 3. Дитина, стоячи рівно, повертається до вас лівим, потім правим боком. Ознаки здорової постави: o всі частини тіла з обох боків – симетричні; o сутулість або деформація грудної клітки – відсутні.

Позиція № 4. Дитина лежить на рівній поверхні (підлога, ліжко) з витягнутими вздовж тіла руками. Ознаки здорової постави: o розміри правої і лівої стоп – однакові; o довжина ніг за співвідношенням притиснутих правої і лівої п’ят – однакова.

 

Вправи для виправлення сколіозу

В. п.- лежачи на животі, руки вперед. Підняти ліву руку вгору, зробити коловий рух рукою вліво - назад, повернутися у в. п. Те саме виконати правою рукою. Повторити 8-10 разів.

В. п. - сидячи на підлозі, руки на поясі, ноги калачиком. Нахил вліво, ліктем торкнутися коліна (видих) і повернутися у в. п.(вдих). Те саме виконати вправо. Повторити 8-10 разів. Вправи для виправлення лордозу

В. п. - стійка ноги на ширині плечей на відстані кроку від столу (стільця), кисті рук на краю столу чи спинки стільця, пружні нахили тулуба вперед, коліна не згинати. Дихання довільне. Повторити 8-10 разів. Після нетривалої паузи вправу повторити.

В. п. - стійка ноги на ширині плечей, руки за спиною, кисті в замок. Нахил тулуба вперед, руки відвести назад (видих), повернутися у в. п. (вдих). Коліна не згинати. Повторити 8-10 разів.

В. п. - сидячи на підлозі, Ноги нарізно, руки в сторони. Нахил вліво, торкнутися правою рукою носка лівої ноги (видих), повернутися у в. п. (вдих). Ті самі рухи виконати до правої ноги. Повторити 8-10 разів.

Вправи на виправлення сутулості й кіфозу

В. п. - основна стійка - ступні ніг паралельно, руки опущені вниз. Підняти руки в сторони, праву ногу назад на носок (вдих); повернутися у в. п, (видих). Ті самі рухи виконати до лівої ноги. Повторити 8-10 разів.

В. п. - сидячи на стільці, спина торкається його спинки, руки на поясі. Руки вниз - назад за спинку стільця (видих), повернутися у в. п. (вдих). Повторити 10-12 разів.

В. п. - лежачи на спині, руки в сторони. Відвести руки вверх, плеснути в долоні над головою (вдих), повернутися у в. п. Повторити 8-10 разів.

В. п. - основна стійка. Підняти руки через сторони вгору, торкнутися долонями потилиці (вдих), повернутися у в. п. (видих). Голову не опускати, прогнутися у попереку. Повторити 8-10 разів.

 

Розвиток дрібної моторики

   Робота з розвитку дрібної моторики повинна починатися задовго до вступу у школу, а саме у період дошкільного віку. Батьки, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, покращують розвиток мовлення малюка, по-третє, готують його до оволодіння навичками письма.

Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати мовлення вашої дитини, можна запропонувати малюкам наступні завдання:

• Розминати пальцями пластилін, глину.

• Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, кульки.

• Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.

• Стискати та розтискати кулачки.

• Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.

• Двома пальцями руки (вказівним та середнім) «ходити» по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправа проводиться спочатку правою, а потім лівою рукою.

• Показувати окремо тільки по одному пальчику.

• Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.

• Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.

• Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.

• Нанизувати великі ґудзики на нитку.

• Зав’язувати вузлики на мотузці.

• Застібати ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки. Закручувати шурупи, гайки.

• Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.

• Складання матрьошок.

• Малювання у повітрі.

• Ігри з піском, водою.

• Малювати, розфарбовувати, штрихувати.

• Різати ножицями.

   Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. Ці ігри дуже емоційні, їх можна проводити, повертаючись з дитячого садка, сидячи в черзі до лікаря, у транспорті та, звичайно, вдома. Вони дуже захоплюючі і сприяють розвитку мовлення та творчої діяльності. «Пальчикові ігри» начебто відтворюють реальність навколишнього світу – предмети, тварин, людей, їх діяльність, явища природи. В ході «пальчикових ігор» діти, повторюючи рухи дорослих, активізують моторику рук та мовлення.

 

Фізкультурно-оздоровча робота вдома

Шановні батьки, піклуючись про фізичний розвиток Вашої дитини вдома, користуйтеся низкою наданих порад:

  • Привчайте дитину до дотримання вдома режиму дня, санітарно-гігієнічних та культурно-гігієнічних вимог.
  • Виконуйте щоденно разом з дитиною ранкову гімнастику, проводьте процедури загартування.
  • Облаштуйте в квартирі спортивний куточок.
  • Розвивайте в дитини вміння виконувати вправи з основних рухів - вправляйтеся в ходьбі, бігу, стрибках, повзанні, лазінні, утриманні рівноваги, виконанні вправ із м'ячем.
  • Грайте разом з дитиною в рухливі та спортивні ігри, які сприяють розвитку гнучкості, швидкості, спритності.
  • Піклуйтеся про забезпечення дитячого організму необхідними вітамінами. Вводьте до щоденного раціону дітей сезонні овочі та фрукти.
Дата: від до Скинути

У чому користь дихальних практик для дітей і які вправи обрати

У чому користь дихальних практик для дітей і які вправи обрати Щоб активізувати парасимпатичну нервову систему дітей, відволікти їх від гаджетів, втамувати тривогу, варто навчити їх дихальних ігор. 1. “Бульбашки”. Потрібно налити півсклянки води й дути в соломинку. Можна змагатися, у кого більші бульбашки. 2. “Повітряний поцілунок”. Потрібно покласти на долоню папірець з намальованим серцем (можна намалювати на зім’ятій паперовій кульці) – і здути його з долоні, щоб партнер зміг упіймати. 3. “Роздуваймо фарбу”. Потрібно намалювати голову людини, накрапати фарбу й дути на краплі, щоб фарба розтікалася – далі можна створювати кумедні візерунки або зачіски. 4. “Дуй-бол”. Потрібно диханням переміщувати по столу-“полю” м’яч, – зім’ятий фантик або папірець – щоб влучити у ворота. 5. “Човник”. Потрібно зробити з паперу човник, запустити в миску й переміщувати його “вітром” – диханням. 6. “Аеробол”. Потрібно утримувати м’ячик диханням у повітрі (такі є в продажу або їх можна зробити самим). 7. “Музика вітру”. Потрібно дути на дзвіночок або “музику вітру”. 8. “Хто довше утримає звук”. Потрібно на видиху разом співати певну ноту. 9. Також можна співати, говорити скоромовки, грати на флейті/духових інструментах. 10. Можна видувати мильні бульбашки, намагаючись створити найбільшу. 11. “Завірюха”. Потрібно насипати кульки пінопласту в склянку (банку, пакет, що закривається), вставити трубочку, дмухати в трубочку, влаштовуючи “бурю в склянці”. Важливо: розмір кульки повинен бути набагато більшим, ніж діаметр трубочки. 12. “Кульбабковий сніг”. Потрібно дути на кульбабки, поступово збільшуючи кількість квітів. 13. “Торт”. У цій грі потрібно задувати свічки, поступово збільшуючи їх кількість.

08:49 16.04.2024

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора